Mitä on itsensä johtaminen? OSA 1/2

Aihetta pohtii ja avaa vieraskynäkirjoituksessaan valmentaja Jenni Virta. Hän joutui kaksi vuotta sitten taipumaan uupumuksen alle. Jyräävän kokemuksen jälkeen hän alkoi tutkia ja opiskella aihetta ja sen juuri syitä. Sama kokemus siivitti hänet myös psykologian opintojen pariin. Nyt hän on kertomassa meille, miksi itsensä johtamisen taito on avain asemassa unelmien ja itsellensä elämisen onnistumiseksi.

Vinkki: Ota tästä itsellesi käyttöön tai pohdi valmennusasiakkaittesi kanssa.

Ja aiheeseen…

 

Jotta ihminen voi oivaltaa omat tarpeensa eri osa-alueilla, tulee hänen osata johtaa omaa elämäänsä.

Lyhyt alustus ennen pääaiheeseen syventymistä. Täytyy ymmärtää, että ihminen on kokonaisuus, joka tarkoittaa sitä, että myös hyvinvointi koostuu monesta eri asiasta. Mielestäni kokonaisvaltainen hyvinvointi koostuu psyykkisestä, sosiaalisesta ja fyysisestä osa-alueesta ja jotta ihminen voi kokonaisvaltaisesti hyvin, tulee jokainen osa-alue huomioida arjessa. On tärkeää kokonaisvaltaisen kehityksen näkökulmasta ettei mitään osa-aluetta jätetä huomiotta. Psyykkinen ja sosiaalinen puoli on yhtä tärkeä kuin fyysinen puoli. Jos voi psyykkisesti huonosti, se vaikuttaa fyysiseen ja sosiaaliseen puoleen. Jos taas ympärillä on energiaa vieviä ihmissuhteita, psyykkinen ja fyysinen puoli kärsii. Kun nämä asiat ymmärretään liikunta- ja ravintovalmennuksessa, saadaan aikaan pysyviä muutoksia. Jotta ihminen voi kehittyä millä tahansa osa-alueella, hänen tulee itse oivaltaa omat tarpeensa. Ja jotta ihminen voi oivaltaa omat tarpeensa eri osa-alueilla, tulee hänen osata johtaa omaa elämäänsä.

 

Kaikki lähtee siitä, että tunnistat mikä tekee sulle hyvää ja mikä ei.

Itsensä johtaminen on yksinkertaisuudessaan sitä millä keinoin saat itsesi toimimaan kohti sinun tavoitteita tai unelmia sinulle toimivalla tavalla. Pelkkä tavoite ei riitä muutoksen tekemiseen, siihen tarvitaan työkaluja. Ja ne työkalut löytyy susta itsestäsi. Moni ei vain tiedosta tätä vaan ajattelee, että tietty ulkopuolelta annettu asia kuten tavoite, treeniohjelma tai ruokavalio riittää. Loppujen lopuksi, jos ei tiedä miksi haluaa jonkin asian saavuttaa, ulkopuoliset työkalut ovat turhia ja todennäköisesti koet epäonnistuvasi. Itsensä johtaminen vaatii peiliin katsomista. On turha miettiä ulkoisia vaikuttavia tekijöitä, jos et ole miettinyt sisäisiä sinusta itsestä lähteviä tekijöitä. Kaikki lähtee siitä, että tunnistat mikä tekee sulle hyvää ja mikä ei. Tunnistat tarpeesi eri osa-alueilla, jonka jälkeen pysähdyt miettimään miksi se tarve on olemassa. Kun vastaat kysymykseen miksi, löydät usein myös vastauksen mitä sinun tulisi seuraavaksi tehdä. Seuraavaan steppiin saatat tarvita ulkopuolista apua eikä se ole heikkoutta vaan vahvuutta. Yksin ei tarvitse pärjätä eikä yksin tarvitse selviytyä.

 

Sätin itseäni, kun en malttanut olla syömättä herkkuja tai jäin sohvalle makaamaan, kun väsytti.

 

Paljastan nyt omasta elämästäni asian, jota olen työstänyt jo tosi kauan, melkein neljä vuotta. Oma suhtautumiseni liikuntaan ja ravintoon on pitkään ollut joko tai eikä sekä että. Eli kaikki pitää tehdä täysillä ja täydellisesti (mitä edes on täydellisyys, eihän sitä ole olemassa) tai ei ollenkaan. Vaikutteita olen saanut sosiaalisesta mediasta mutta loppujen lopuksi vastuu omasta elämästä on minulla itselläni. Niinpä olen useasti “ottanut itseäni niskasta kiinni” ja laittanut liikunnan ja ravinnon ruotuun joko tai-ajattelumallilla. Ja joka kerta olen jäänyt kiinni siitä, että sätin itseäni, kun en malttanut olla syömättä herkkuja tai jäin sohvalle makaamaan, kun väsytti. No voitte varmaan arvata, että tämä luo epäonnistumisen tunteita ja aika vahvoja sellaisia. Ja siitä seurasi ajatus, että kaikki on jo pilalla niin miksi edes yritän. Ja siinäpä se taikasana taas tuli, miksi. En ollut koskaan aikaisemmin pysähtynyt miettimään miksi haluan liikkua tai miksi haluan panostaa ravintoon. Kunnes viime vuonna oivalsin, että olen jäänyt tämän asian kanssa sitten kun-vaiheeseen ja keksinyt tekosyitä, jotta mun ei tarvitsisi ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnista fyysisellä osa-alueella. Oliko tämän myöntäminen helppoa? Ei, eikä se ole edelleenkään helppoa mutta annan itselleni aikaa sisäistää miksi haluan liikkua ja panostaa ravintoon. Näin olen saanut itselleni mentaliteetin, että step by step on erinomainen keino edetä ja vähemmän on yleensä enemmän. Nyt liikun ja syön hyvin siksi, että olisin fyysisesti elinvoimainen vielä 30 vuodenkin päästä enkä siksi, että pitäisi näyttää joltain tai liikkua ja syödä jonkun ohjelman mukaisesti. Ja ei, tämä ei tarkoita sitä, että ravinto- ja liikuntavalmennukset olisivat huonoja vaan sitä, että sinun tulee ymmärtää miksi haluat tehdä jotain. Jos haluat kasvattaa voimatasoja, mutta et tiedä yhtään mistä pitäisi aloittaa, silloin palkkaat valmentajan, joka auttaa sinua tuossa tavoitteessa. Silloin siihen yleensä kuuluu myös treeniohjelma ja mahdollisesti ravinto-ohjausta.

 

Et tunne ahdistusta jokaisesta asiasta, koska elät itseäsi ja omia tavoitteitasi varten.

 

Stay tuned, sillä seuraavassa tekstissäni kerron miten itsensä johtamista voi kehittää. Mitä sitten itsensä johtamistaidon kehittäminen saa aikaiseksi? Oman kokemukseni mukaan elämä helpottuu huomattavasti, kun tiedät mitä kohti olet menossa ja miksi. Et tunne ahdistusta jokaisesta asiasta, koska elät itseäsi ja omia tavoitteitasi varten. Saat aikaan pysyviä muutoksia mutta on hyvä muistaa, että ihminen kehittyy läpi elämän. Tämä tarkoittaa, että on enemmän kuin ok, että sinun tavoitteet muuttuvat elämäsi varrella. Ja muista antaa itsellesi aikaa näiden asioiden pohtimiseen. Itselläni on mennyt jo yli kaksi vuotta, kun olen kokonaisvaltaisesti pohtinut näitä asioita ja nyt tuntuu, että olen löytämässä oikeaa suuntaa miksi haluan sitä mitä haluan. Sinä olet elämäsi tärkein ihminen ja siksi omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on arvokasta.

Itsensä johtaminen pähkinänkuoressa:

• Elämä on kokonaisuus, joka koostuu psyykkisestä, fyysisestä ja sosiaalisesta osa-alueesta.

• Kaikilla on yksilöllisiä tarpeita näillä osa-alueilla ja jos yhtä osa-aluetta laiminlyö, siitä tulee siirtovaikutus muihin osa-alueisiin. Pysähdy pohtimaan näitä tarpeita omassa elämässäsi. VINKKI! Itse lähestyn tarpeitani siitä näkökulmasta, että panostan mm. niihin asioihin, jotka tuovat minulle iloa eikä ne aina ole samoja asioita kuin jollain toisella.

• Katso peiliin ja mieti miksi haluat tiettyjä asioita elämässäsi. Onko syy ulkopuolelta tuleva vai aidosti sinusta lähtöisin?

• Kaikki lähtee sinusta itsestäsi mutta yksin ei tarvitse pärjätä. Tärkeintä on oivaltaa mihin asioihin voi itse vaikuttaa ja mihin tarvitsee mahdollisesti apua. VINKKI! Hyväksy ne asiat, joihin et voi millään tavalla itse vaikuttaa.

Yksinkertaisesti, peilaa itsellesi iloa tuoviin asioihin ja omiin tavoitteisiisi, kun mietit mille asioille sanot kyllä ja mille asioille sanot ei.

 

Antoisia pohtimishetkiä, ole itsellesi armollinen.

About Jenni
Kirjoittaja Jenni Virta on positiivisia viboja ympärilleen lähettävä ammattivalmentaja ja psykologian opiskelija. Hänellä on 13 vuoden kokemus cheerleading valmentamisesta. Jenni lovettaa torttiloita, irtomakeisia ja lorvailuaamutkin on kuulemma ihan best. Saatat joskus myös nähdä hänet kahtena, sillä hänellä on kaksoissisko.

Seuraa Jenniä Instagramissa