Usea liikunta-alalla työskentelevä on oman onnensa seppä – moni työllistyy esim. personal trainer yrittäjänä, jolloin kaikki riippuu itse yrittäjän toiminnasta. Palkkasuhteessakin työ vaatii paljon itseohjautuvuutta. Itsensä johtamisen taito on tärkeä pilari menestyvää ja hyvää työelämää ajatellen.

Cheerleadingin ammattivalmentaja ja psykologiaa opiskeleva Jenni Virta kirjoittaa, kuinka itsensä johtamista voisi lähteä makustelemaan ja konkreettisesti kehittämään. Ja jos et ehkä ihan vielä tiedä mitä “itsensä johtaminen” tarkoittaa, niin ei hätää, pääset lukemaan siitä enemmän tästä blogikirjoituksesta.

Mutta nyt, porkkanat ja dipit tulille, ja hypätään tekstiin.

 

Miten itsensä johtamista voi kehittää?

Edellisessä tekstissä kerroin omasta näkökulmasta mitä itsensä johtaminen on. Tämän tekstin tavoitteena on antaa työkaluja miten kehittää itsensä johtamistaitoja. Kaikki lähtee siitä, että tunnet itsesi. Jokaisella osa-alueella, niin fyysisellä kuin psyykkisellä ja sosiaalisella. Kukaan muu ei voi tietää mitä tarpeita sinulla on. Itsensä johtamisen kehittämisen ensiaskel on se, että pysähdyt omien tarpeidesi ja ajatustesi ääreen. Jos menet tukka putkella päivästä toiseen, unohdat itsesi ja sen mitä haluat. Ja silloin tulee sanottua joo sellaisiinkin asioihin, joihin haluaisit sanoa ei.

“Merkki muutoksen tarpeesta on yleensä se, ettei ole hyvä olla.” – Laura Peippo

“Merkki muutoksen tarpeesta on yleensä se, ettei ole hyvä olla.”

Laura Peippo

 

STEP 1 – Lähtötilanteen kartoittaminen

Lähde liikkeelle siitä, että annat itsellesi arvosanan 1-10 jokaisella osa-alueella (psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen). Eli arvioit kuinka sinulla menee näillä eri osa-alueilla. Suosittelen kirjoittamaan kaikkia mahdollisia ajatuksia ylös samalla, kun pohdit miten sinulla sujuu. Kun pysähdyt miettimään näitä asioita, todennäköisesti myös oivallat omat tarpeesi.

Apukysymyksiä pohdintaan:

1. Mitä minun olisi hyvä tehdä enemmän, jotta voisin paremmin?

2. Mitä minun olisi hyvä tehdä vähemmän tai lopettaa kokonaan, jotta voisin paremmin?

 

Saatat elää jonkun toisen arvojen mukaista elämää.

STEP 2 – Omat arvot ja miksi-kysymykseen vastaaminen

Omat arvot eli itsellesi merkitykselliset asiat toimivat vähän niin kuin kompassina sun elämässä. Jos et tiedä mikä sinulle itsellesi on merkityksellistä, saatat elää jonkun toisen arvojen mukaista elämää. Kun tiedät mikä on sinulle tärkeää, pystyt tekemään valintoja niin, että ne ovat arvojesi mukaisia. Miksi-kysymys kertoo syvemmän syyn tekemiselle. Jos ei tiedä miksi tekee jotain, ei pysyvä muutos ole mahdollista. Kun ei tiedä miksi tekee jotain, kokee koko ajan epäonnistuvansa ja silloin alkaa puhumaan itselleen rumasti. Tästä aasinsiltana päästään seuraavaan kohtaan.

 

Mä olin ennen se ihminen, joka ei näytä tunteitaan vaan lakaisee ne maton alle.

 

STEP 3 – Sisäinen itsepuhe ja tunteet

Miten puhut itsellesi? Jos et ole koskaan pysähtynyt miettimään millä tavalla puhut itsellesi, suosittelen aloittamaan siitä, että vain opettelet tunnistamaan ylipäätään sen hetken, kun käyt keskustelua itsesi kanssa. Jos olet hokenut koko elämäsi ajan oman pään sisällä (tai joku sun läheinen on hokenut sulle), ettet pysty johonkin asiaan, niin se on muokkaantunut sun uskomukseksi. Ja se ohjaa sua aina, kun haluaisit sen asian tehdä. Mieti, kun alkaisit työstämään sisäistä itsepuhetta myönteisemmäksi. Mitä mahtaisi tapahtua? En tarkoita mitään ylipositiivista puhetta itselleen vaan sitä, että osaat tarvittaessa kannustaa itseäsi myönteisesti. Ja sitten tunteet. Asia, jonka liian moni vaan sivuuttaa. Ei saisi tuntea, koska se on heikkoutta. Siis what? Mä olin ennen se ihminen, joka ei näytä tunteitaan vaan lakaisee ne maton alle. En ole enää. Tunteet ovat sallittuja. Ne on hyvä kohdata. Ne on hyvä käsitellä. Niiden kautta pystyt miettimään mitä muutosta mahdollisesti kaipaat, jos joku asia herättää jatkuvasti negatiivisen tunteen. Ja päinvastoin opit tuntemaan positiivisten tunteiden kautta mitä olisi ehkä syytä lisätä sun elämään ja arkeen. Ei ole olemassa oikeita tai vääriä tunteita, on vain tunteita.

 

Minä olen marssinut konkreettisesti kotona peilin eteen ja sanonut itselleni ääneen, että nyt…

 

STEP 4 – Ota peili käteen ja vastuu tarvittavasta muutoksesta

Kun olet tiedostanut omat tarpeesi, on toiminnan aika. Minä olen marssinut konkreettisesti kotona peilin eteen ja sanonut itselleni ääneen, että nyt on Jenni muutoksen aika ja se vastuu muutoksesta on sinulla itselläsi. Tässä kohtaa on erityisen hyvä pohtia edellä mainittujen apukysymyksien avulla mitä olisi hyvä lisätä tai poistaa arjessa. On myös enemmän kuin ok haluta eri asioita nyt kuin vaikkapa vuosi sitten, saatikka, kun puhutaan siitä, mitä olet halunnut 10 vuotta sitten. Ihminen kasvaa ja kehittyy ja matkan varrella omat tarpeet myös muuttuvat. Ota itse vastuu, mutta älä tee yksin.

 

Muista tehdä silloinkin, kun ei huvittaisi. Silloin oikeasti menet eteenpäin.

STEP 5 – Tavoitteet ja motivaatio

Yksi juttu kerrallaan, vähemmän on enemmän, step by step. Tämä ei oikeasti ole huuhaa-puhetta. Jos sinulla on useampi asia, joka olisi hyvä muuttaa, jotta se tukisi sinun hyvinvointia, mieti yksi juttu, jonka muuttamisella olisi siirtovaikutus muihin asioihin. Esimerkiksi, jos olet koko ajan väsynyt, et jaksa liikkua tai syödä tarpeeksi, korjaa uni ensimmäisenä. Kun nukut (ja palaudut!) kunnolla, jaksat myös liikkua ja panostaa ravintoon. Ja muista, että muutos on pitkä prosessi eikä mikään kuukauden pikadieetti. Pienet askeleet tuovat onnistumisen kokemuksia, jotka ovat supertärkeitä pysyvän muutoksen kohdalla. Motivaatio syntyy tekemällä. Muista tehdä silloinkin, kun ei huvittaisi. Silloin oikeasti menet eteenpäin. Tässä vastakohtana on oman kehon kuuntelu, jos esimerkiksi on kipeä tai erittäin väsynyt. Silloin ei ole kyse siitä, että ei huvittaisi vaan siitä, että tarvitsee lepoa.

 

Yhteenvetona totean, että aika pitkälle pääset itsesi johtamisessa kun:

 

  1. Tunnistat omat tarpeesi pysähtyen oikeasti miettimään mitä haluat.
  2. Pohdit mitkä ovat omat arvot, ne kaikista tärkeimmät asiat ja miksi haluat jotain asiaa muuttaa elämässä
  3. Keskityt siihen millä tavalla puhut itsellesi ja sallit itsesi tuntea kaikki tunteet.
  4. Uskallat myöntää itsellesi muutoksen tarpeen ja otat vastuun siitä, että teet pieniä askelia kohti muutosta.
  5. Asetat tavoitteen, jonka ympärille luot niin pienet askeleet, että voit ottaa niitä askelia joka päivä.

 

Sä pystyt mihin vaan, mutta et kaikkeen.

 

Elämä on priorisointia. Vertaa itseäsi aina itseesi, älä muihin. Sä pystyt mihin vaan, mutta et kaikkeen. Ota haltuun SUN omat tarpeet ja pohdi omien arvojen kautta miksi haluat tehdä muutoksen tai tietyn päätöksen/valinnan. Kun sinun ei ole pakko tehdä asioita, vaan haluat aidosti tehdä niitä itse, itsensä johtaminen on helpompaa.

 

Anna itsellesi mahdollisuus voida hyvin. Käytä aikaa näiden asioiden pohtimiseen. Hyväksy, että omat tarpeet ja unelmat muuttuvat elämän varrella. Ja mikä tärkeintä: Sä oot sun elämän tärkein ihminen. Siksi on niin tärkeää, että osaat johtaa itseäsi oikeaan suuntaan.

 

About Jenni
Kirjoittaja Jenni Virta on positiivisia viboja ympärilleen lähettävä ammattivalmentaja ja psykologian opiskelija. Hänellä on 13 vuoden kokemus cheerleading valmentamisesta. Jenni lovettaa torttiloita, irtomakeisia ja lorvailuaamutkin on kuulemma ihan best. Saatat joskus myös nähdä hänet kahtena, sillä hänellä on kaksoissisko.

Seuraa Jenniä Instagramissa