Sosiaalinen media on ennennäkemättömän monipuolinen markkinointikanava

Personal trainerit, valmentajat ja erilaiset gurut voivat vaikuttaa seuraajiensa arvoihin, päivän ätmökseen ja käyttäytymiseen tuottamallaan sisällöllä. Liikunta-alalla omien palveluiden markkinointi onkin nykyään huomattavan iso osa monen työtä. Mutta mikä on hyvää sisältöä? Millaista sisältöä kannattaa tuottaa teknisesti? Ja miten saat ihmiset tulemaan sinun luoksesi? Ja huom. blogitekstissä en tule paneutumaan instagramin ulkoiseen habitukseen tai tuhansiin seuraajiin (joita siis todellakaan ei tarvitse olla tehdäkseen vaikutusta).

Ensimmäisenä voisin sanoa, ettei kukaan halua lähestyä ihmistä tai palvelua, jolla ei ole selkeää lokaatiota tai paikkaa. Nykyään onneksi kaikkien ei tarvitse omistaa omaa kivijalkamyymälää, että ihmiset voisivat tarvitsemansa palvelun löytää. Voisikin ehkä sanoa, että tee sisällölle koti. On se sitten toimivat  nettisivut tai selkeä instagram profiili, jonka kautta sinuun on helppo ottaa yhteyttä ja jossa jaat työtäsi. Olet heti paljon luotettavampi tiedonlähde ja palveluntuottaja.

Tavoitteen asettaminen myös antaa sinulle työkalun mitata onnistumista.

Aseta sisältösi tuottamiselle jonkin sortin tavoite. Saatko sisältösi avulla nettisivuillesi lisää liikennettä? Lisää seuraajia? Lisää kontakteja? Lisää asiakkaita? Tavoitteesi ohjaa paljon muita valintojasi ja tyyliäsi sisällön tuottamisessa. Tavoitteen asettaminen myös antaa sinulle työkalun mitata onnistumista. Saitko vuoden aikana haluamasi määrän asiakkaita sisältösi ansiosta?

Ketkä ovat asiakkaitasi? Mitä he tuntevat? Mitkä ovat heidän kipupisteitään, mitä sinä voit lievittää omilla palveluillasi? Asiakasprofilointi on yhtä tärkeää sisällöntuottamisessa, kuin palveluiden kehittämisessä. Määritä siis asiakkaasi. Tuota sisältöä keskitetysti heille. Auta juuri heitä sisällölläsi. Lievitä sitä arkista tuskaa, mitä potentiaaliset asiakkaasi kokevat.

Määritä siis asiakkaasi. Tuota sisältöä keskitetysti heille. Auta juuri heitä sisällölläsi.

Kukaan ei voi kopioida sinua. Ei kukaan. Mikset siis käyttäisi tätä uniikkia taitoasi olla juuri sinä sisällössäsi. Useassa liikunta-alan palvelussa on kyseessä ihmisten kemioista. Jos ihminen kokee sinut omakseen, niin hän ei sinua vaihda. Joten be real. Eikä sinun tarvitse enää miettiä, “kuinka voin erottautua vielä enemmän muista alallani työskentelevistä?”

Mitä helpommin asiakkaat löytävät sinut, sen helpompi vaihtoehto olet myös heille.

Ole näkyvä ja tavoitettavissa. Tähän pätee nettisivujen hakukoneoptimointi kuin hastagit ja käyttämäsi sanasto esimerkiksi blogipostauksissasi. Mitä helpommin asiakkaat löytävät sinut, sen helpompi vaihtoehto olet myös heille. Hakukoneoptimointi (SEO)- palveluita voit ostaa asian osaavilta tai harjoitella itse, mutta onneksi hastageihin ja blogiteksteihin voit vaikuttaa itse pienellä vaivalla. Täältä voit tutkia googlen trendaavimpia hakusanoja https://trends.google.com/trends/?geo=FI ja hyödyllisiä hakusanoja tai -kysymyksiä kannattaakin viljellä ja toistaa esim. blogikirjoituksien ensimmäisissä kappaleissa. Hastagien avulla ihmiset taas voivat löytää sinut helpommin instagramista. Instagramia voikin ajatella myös eräänlaisena hakukoneena.

Jos teksi on täynnä kirotusvireitä tai on jaksotettu oudosti, on ihmisten myös raskasta lukea sitä. Valitsekkin siis helposti luettava fontti ja kirjoita mahdollisimman S E L K O    S U O M E L L A. Yleensä ihmiset myös lukevat vain ensimmäisen kappaleen ja sen luettuaan päättävät haluavatko jatkaa lukemista. Tiivistä koko tekstisi siis ensimmäiseen kappaleeseen, niin että lukija haluaa kuulla asian yksityiskohtaisemmin.

Tiivistä koko tekstisi siis ensimmäiseen kappaleeseen, niin että lukija haluaa kuulla asian yksityiskohtaisemmin.

Herätätkö teksteilläsi tai kuvillasi ihmisten halun tallentaa jakamasi tieto jatkoa ajatellen? Saatko ihmiset jakamaan sisältösi ystävilleen tai asiasta kiinnostuneille? Jos saat, niin silloin olet osunut naulan kantaan. Esimerkiksi instagram nostaa paljon tallennettuja sisältöjä uusien potentiaalisten seuraajien tai asiakkaiden feediin. Ja jos ihmiset jakavat sisältöäsi niin huh, silloinhan olet saanut käveleviä käyntikortteja itsellesi.

Jotta asiakas pääsisi sisältöjesi kautta sinun luoksesi, on sinun myös kehoitettava ja mahdollistettava ihmisen tulla lähemmäksi sinua. Jos saat esimerkiksi motivoitua ihmisen liittymään jakamaasi kotijumppaan, mahdollista tämän jälkeen hänelle myös helppo tapa ottaa sinuun yhteyttä ja/tai tilata esim. uutiskirjeesi. Näin olet saanut potentiaalisen asiakkaan yhteystiedot ja ehkä peräti asiakkaan, joka on tullut juuri sinulta ostamaan haluamaansa palvelua.

Jos kaikki tämä teksti meni täysin yli hilseen…

…niin voit myös ladata toimivan muistilista materiaalimme “TUOTA HYVÄÄ SISÄLTÖÄ”, osoitteesta www.studio4trainers.fi/materiaalit/ . Tilaat vain jäsenkirjeemme ja saat kirjeen mukana salasanan päästäksesi lataamaan loisteliaan työkalun sinun käyttöösi.

 

Hyvää alkanutta viikkoa jengi!