• Tässä blogitekstissä käymme läpi millainen Facebook/Instagram-mainos herättää potentiaalisen personal trainer asiakkaan huomion ja saa tämän tekemään toimenpiteitä, esimerkiksi vierailun verkkosivuilla, ottamaan yhteyttä tai ostamaan sinulta pt-palvelun.
  • Tässä blogitekstissä emme käy läpi Google-mainontaa.
  • Voit ladata materiaaleista itsellesi helpon STEP-BY-STEP ohjeen Facebook-mainonnan tekemiseen.

 

Mutta kuinka potentiaalisen personal trainer -asiakkaan saa pysähtymään, juuri sinun mainoksesi kohdalle? 

 

Selaimessa pyöriessäni ja sovelluksia rämpätessä altistun jatkuvasti mainoksille. Mainokset tuntuvat jo omaan silmään mitättömiltä – ne ovat osa nettimaailmaa, enkä niille niin paljoa jaksa edes antaa arvoa.

 

MUA EI KIINNOSTA MAINOKSET!!! Vai kiinnostaako?

Uudelleen asiaa miettiessäni voin sanoa, että kyllä kiinnostaa… Varsinkin silloin kun ne ovat ajankohtaisia tai saavat mut tuntemaan, että tämän avulla mulla olisi helpompaa tai parempi olla. Myös viihdyttävät ja omaperäiset mainokset saavat pysähtymään.

Mutta kuinka potentiaalisen personal trainer -asiakkaan saa pysähtymään, juuri sinun mainoksesi kohdalle? 

Noh juuri niin kuin äsken omalla kohdallani kuvailin:

  1. Tiedä mitä potentiaalinen asiakas tarvitsee nyt.
  2. Tiedä kuinka herättää potentiaalisen asiakkaan tarve.

Mutta miten saat typistettyä yhteen vaivaiseen kuvaan/videoon ja lyhyeen kuvatekstiin tarvittavan infon, että mainoksesi pysäyttää katsojan ja saa hänet tekemään halutun toimenpiteen*?

*Konversio: haluttu ja mitattava toimenpide. Esim. napin tai linkin klikkaus, lomakkeen täyttäminen, yhteystietojen jakaminen, ostoksen tekeminen tai vaikka sometilin seuraaminen.

 

KUVA

Tärkeintä on kuitenkin tietää, mitä Sinä edustat valmentajana ja keitä asiakkaasi ovat. Mitä tunnetta haluat kuvallasi viestittää mainoksen katsojille?

Internetissä selaaminen on kasvanut ja klikkaukset vähentyneet. Tämä tarkoittaa sitä, että ihmiset viskovat sormilla menemään ja pysähtyvät vain ja ainoastaan, jos joku kiinnittää katsojan huomion. Yleensä ensimmäinen asia on kuva.

Kuva asiassa on kärjistetysti kaksi eri koulukuntaa.

Alla näet hyvät (+) ja huonot (-) puolet erilaisista kuva vaihtoehdoista:

  1. Viimeisen päälle aseteltu ja viimeistelty kuva.
    +päällimmäinen fiilis “laatu”
    +herättää visuaalisen ihmisen huomion
    +on selkeä ja helposti tulkittavissa
    +rajaa asiakkaita tarkoituksella
    +oikein tehtynä voi luoda halutun tunteen katsojalle

    -ei pakosti herätä tunteita
    -aitous puuttuu
    -kuva on mainokseksi tunnistettavissa (luotaan työntävä)
    -rajaa potentiaalisia asiakkaita tahattomasti
  2. Kakkosluokan kuva, otettu “lonkalta”.
    +aidon elämän tuntu
    +samaistumispintaa
    +ei tunnisteta heti mainokseksi
    +rajaa asiakkaita tarkoituksella-ei pakosti herätä visuaalisen ihmisen huomiota
    -voi vähentää laadun tuntua
    -voi olla hankalasti tulkittavissa
    -rajaa asiakkaita tahattomasti

 

Voisikin sanoa, että jos pystyy tanssimaan näiden kahden eri tavan rajapinnassa on homma muito hyvä. Tärkeintä on kuitenkin tietää, mitä Sinä edustat valmentajana ja keitä asiakkaasi ovat. Mitä tunnetta haluat kuvallasi viestittää mainoksen katsojille?

On myös hyvä miettiä, haluaako mainoksillaan saada omat kasvonsa tutuksi asiakkaille. Jos kasvosi tulevat usein ihmisten nähtäväksi, alat tuntua “tutulta” ja näin myös luotettavammalta personal trainer vaihtoehtona.

! MUISTA: Kuvaan voi laittaa myös tekstiä herättämään huomiota. Tässä on kuitenkin oltava tarkka! Facebook ei suosi/hyväksy mainoskuvia, joissa on liikaa tekstiä. !

 

VIDEO

Mikä naurattaa tai koskettaa juuri sinun personal trainer-asiakastasi?

Videot ovat nosteessa tämän hetken somemaailmassa, joten niiden hyväksikäyttämistä ei kannata aliarvioida. Videonkin on saatava ihmiset pysähtymään, joten alun on oltava huomiota herättävä.

Mieti millaisia videoita sinä pysähdyt katsomaan?

On ainakin kaksi varmaa tapaa tehdä pysäyttävä video:

  1. Humoristinen video
  2. Koskettava video


Näissä on kuitenkin muistettava, mikä naurattaa tai koskettaa juuri sinun asiakastasi?

 

TEKSTI 

Jaa kokemus, jonka avulla epäsuorasti kerrot ja myyt personal trainer-palveluitasi.

Tekstiä tehdessä kannattaa pitää mielessä edelleen sama perussääntö :

Ihmiset lähinnä selaavat, eivät klikkaile. Tekstissä on siis oltava heti havaittavissa 1-3 sanaa, jotka pysäyttävät ja puhuttelevat juuri Sinun kohdeyleisöäsi. 

Tekstin rakenne voi olla seuraavanlainen:

  1. Koukku,
    joka pysäyttää selaajan.
  2. Lyhyt tarina tai kokemus,
    johon samaistua ja jonka avulla epäsuorasti kerrot ja myyt personal trainer-palveluistasi.
  3. Tarjous/ Kehotus toimintaan,
    jolla saat ratkaistua tai helpotettua potentiaalisen asiakkaan ongelmaa ja/tai antamaan sinulle yhteystietosi esim. sähköpostimarkkinointia varten.

! MUISTA: Tänä päivänä on suht helppoa samaistua kanssa ihmisiin, koska olemme tässä korona veneessä yhdessä. Tiedät mitä on elää korona maailmassa, joten tarjoa siis apua ja helpotusta juuri tähän hetkeen !

 

OHJAA TOIMINTAAN

Tee kaikista siirtymistä mahdollisimman helppoja.

Tehdessäsi mainosta kannattaa sinun pyrkiä ohjaamaan potentiaalinen asiakas tekemään toimintoja, joista sinä hyödyt.

 

Toimintoja voivat olla:

  • Yhteystietojen luovutus markkinointia varten
  • Vierailu nettisivuillasi
  • Yhteydenotto esim. puhelimitse, sähköpostitse, Instagram directissä
  • Tietty toiminto nettisivuilla, esim. verkkokaupassa vierailu ja ostos
  • Alkukartoituksen varaaminen


Ennen mainoksen luomista
, sinun kannattaa miettiä, mitä haluat asiakkaan tekevän mainoksen katsomisen jälkeen.

Tee kaikista siirtymistä, esim. mainoksista nettisivuille siirtyminen, mahdollisimman helppoja ja nopeita, mainoksen painikkeen avulla.

Jotta saisit mainoksen katsojasta itsellesi uuden pt-asiakkaan, kannattaa sinun pääsääntöisesti:

    1. Saada potentiaalinen asiakas antamaan sinulle yhteystietosi sähköpostimarkkinointia varten, jolloin pystyt kohdennetusti tavoittaa ihmisen ilman maksettua mainontaa.
    2. Saada potentiaalinen asiakas vierailemaan nettisivuillasi, jotta voit tehdä uudelleen markkinointikampanjoita facebook-pixelin avulla. (Muista että, tällöin sinun on ilmoitettava nettisivuillasi sen sisältävän evästeitä aka cookies.)

 

Potentiaalisten asiakkaiden myös altistuessa tarpeeksi usein mainonnallesi, he alkavat luottaa Sinuun pt-palveluiden tuottajana ja osaavat tulla luoksesi kun sitä tarvitsevat.

 

PITKÄJÄNTEISYYS

Pidä siitä jyvästä kiinni ja rupee rokkaa.

Markkinointi ja mainonta vaatii pitkäjänteisyyttä, kokeilua ja kömmähdyksiä. Älä siis luovuta jos heti et saa haluamiasi tuloksia. Hyödynnä myös tarvittaessa A/B-testausta facebook- ja instagram mainonnassasi.

Aloittavan yrittäjän on laitettava markkinointiin mahdollisesti rahaa aluksi pers netolla, eli et saa sitä rahaa takaisin, minkä laitat mainontaan. 

Mutta kun tarpeeksi usein kokeilet, ja saat luotua markkinointia tai mainoksen joka toimii, alat olla jyvällä. Pidä siitä jyvästä kiinni ja rupee rokkaa.

 

Tsemppiä kevääseen ja lähtekää rohkeasti kokeilemaan facebook-mainontaa aluksi hillityillä 20-50 € budjeteilla, niin pääsette jutun juoneen kiinni !

Terkuin, Emma ja Social4Trainers poppoo.

Lataa mainoksien tekemiseen kuvallinen STEP-BY-STEP-materiaali ilmaiseksi !

Lataa materiaali