Markkinointi ja sen tarkoitus on helpottaa asiakasta valinnan tekemisessä. Kohdennetulla, eli tarkkaan mietityllä ja rajatulla, viestinnällä on tärkeä rooli myös personal trainer- ja valmennuspalveluiden myynnissä. Parhaimmillaan onnistuneesti muotoiltu viesti ja sisältö antavat vastauksen asiakkaan kysymykseen: “Onko tämä se nimenomainen pt-palvelu ja palveluntuottaja, joka auttaa juuri minun ongelmassani?”. Hyvin suoritettu kohdennettu viestintä helpottaa myyntityötä –  joskus pelkkä asiakkaan jatkuva “altistuminen” toimivalle viestillesi riittää kaupan sinetöimiseen.

Jos pystyt personal trainer-palvelulla vastaamaan mahdollisimman kohdennetusti asiakkaittesi ongelmaan, sen arvokkaampi olet myös heille.

Ihmisillä on pääsääntöisesti aina jonkun sortin ongelmia. Ja senhän me myös tiedämme, että tiedottomuus siitä, kuinka ongelma ratkaistaan, on sietämätöntä. Se jäytää ja jäytää, on se sitten kipu alaselässä tai polttava kysymys mielessä. Jos pystyt personal trainer- palvelulla vastaamaan mahdollisimman kohdennetusti asiakkaittesi ongelmaan, sen arvokkaampi olet myös heille.

Yleensä ihmiset etsivät googlen avulla tietoa ja neuvoja omaan spesifiin ongelmaansa.

Liikunta- ja hyvinvointialan toimijat helpottavat lähtökohtaisesti ihmisten fyysisiä, psyykkisiä, ja joskus myös sosiaalisia, kipukohtia ja ongelmia. Yleensä ihmiset etsivät googlen avulla tietoa ja neuvoja omaan spesifiin ongelmaansa. Jos he löytävät tuottamaasi materiaalia kattavasti ja asiantuntevasti, he kokevat sinut myös asiantuntijana, ja ihmisenä kuka on seuraamisen ja tutkimisen arvoinen. Yksittäiset blogi tai instagram-postaukset eivät pakosti riitä, vaan ne hukkuvat muuhun somesorinaan. Jauha ja viesti siis alituisesti erilaisista ratkaisustasi Marjatan kysymykseen: “kuinka saan piinaavan nilkkakivun pois?”. 

personal trainer markkinointi

Toisinaan (lue: usein) ihmiset eivät kuitenkaan osaa käyttää käypää tietoa ongelmansa ratkomiseen – he eivät tiedä miten tietoa voi siirtää käytäntöön. Silloin he viimeistään ymmärtävät tosiasian: “Nyt on käännyttävä ammattilaisen puoleen.” Ja kappas pirulainen, he tietävätkin jo ratkaisijan juuri tähän nimenomaiseen ongelmaan – Sinut! Olet vastannut jo heitä piinaavaan kysymykseen useasti, eri näkökulmista ja asiantuntevasti, joten he tietävät tulla luoksesi.

Sinä olet jatkuva kävelevä markkinointiteko.

Ei pidä kuitenkaan unohtaa, vaikka olisit julmetun rautainen ongelmanratkaisija ja ammattilainen, että asiakas ei mahdollisesti tule ostamaan sinun palveluitasi jos hän kokee sinut palveluntuottajana jonka kanssa hän ei tulisi toimeen. Tällaiset ennakkoasetelmat kannattaa ehkäistä olemalla oma itsensä jokaisessa markkinointikanavassa – sinä kun olet jatkuva kävelevä markkinointiteko.

Parhaimmassa tapauksessa asiakas tulee luoksesi perille menneen viestintäsi ansiosta, sekä sinulla on tarjota samoin tein valmis palvelukokonaisuus hänen ongelmaansa. Paiskaatte kättä päivää ja sinulla on uusi asiakas. Aina myyntitilanne ei kuitenkaan ole näin suoraviivainen. Myyntitilanteeseen ja sen hanskaamiseen jaamme tietoa ja vinkkejä torstaina ilmestyvässä blogipostauksessamme.

Jos teksti resonoi ja herätti kysymyksiä, ole meihin yhteydessä tampere@studio4trainers.fi ja katsotaan kuinka voimme sinua auttaa!

Hyvää alkanutta viikkoa jengi!